مجله هنری شیک آرت, مسابقات و جشنواره ها

درباره نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی

نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی

در راستای برگزاری برنامه نشان بین المللی مرغوبیت صنایع دستی که در ابتدا توسط سازمان یونسکو و از سال 2012 توسط شورای جهانی صنایع دستی برگزار شد، برنامه نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی در فعالیت های معاونت صنایع دستی کشور قرار گرفت. این معاونت با توجه به اهمیت صنایع دستی بالاخص نقش و جایگاه اقتصادی آن از سال  1390 تاکنون، داوری نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی را بصورت دو سال یکبار برگزار کرده تا مقدمه ­ای بر برنامه داوری نشان بین­ المللی مرغوبیت صنایع دستی باشد. این برنامه در سالهای 90، 92، 94 و 96 برگزار شده و با توجه به سهمیه اعلام شده از سوی شورای جهانی صنایع دستی برای کشور ایران، آثاری که بالاترین امتیاز را کسب کرده اند موفق به شرکت در مدل جهانی این نشان خواهند شد.

معیارهای ارزیابی و پیش شرط ها

به منظور ارزیابی دقیق آثار، حفظ جنبه های تخصصی و ارتقاء سطح اعتبار برنامه نشان، محصولات دریافتی را بر اساس 4 معیار مرغوبیت، اصالت، نوآوری و قابلیت بازاریابی و همچنین دو پیش شرط احترام به ارزش های محیط زیست در بکارگیری مواد و تکنیک های تولید و مسئولیت اجتماعی بررسی می نمایند.

پیش شرط ها:

  • سازگاری با محیط زیست: احترام به محیط زیست در به کارگیری مواد و تکنیک های تولید
  • عدالت: تولیدکننده باید تعهد کند که هیچ یک از قوانین مربوط به کار و یا حق مالکیت معنوی پایمال نشده و در هیچ یک از مراحل تولید محصول، از شخص یا گروهی به ناحق بهره برداری نشده باشد.

معیارهای ارزیابی

  • مرغوبیت: در این معیار ، مرغوبیت در بکارگیری مواد اولیه، مهارت در اجرا و تکنیک قوی و توجه به ظرایف در تولید از اهمیت برخوردار است.
  • اصالت: این معیار گویای اهمیت اصالت و بیان هویت فرهنگی و ارزش های زیباشناختی سنتی در اثر است. اثر باید گویای هویت ملی، فرهنگی و هنرهای سنتی کشور ایران و محل جغرافیایی تولید محصول باشد.
  • نوآوری: در بررسی این معیار ، ترکیب موثر روشهای سنتی و مدرن و بهره گیری خلاقانه از مواد، طراحی، روش های ساخت و … بررسی می شود. در واقع خلاقیت در طراحی، استفاده از مواد اولیه خلاقانه و همچنین روش های ساخت خلاقانه در تولید مد نظر قرار می گیرد.
  • قابلیت بازاریابی: توانمندی محصولات صنایع دستی جهت حضور و عرضه در بازارهای داخلی و بین المللی ارزیابی میگردد. این عامل به عملکرد محصول، اعتماد خریداران ، تعادل بین قیمت و کیفیت، و یا پایداری محصول بستگی دارد. تناسب میان قیمت و کارکرد محصول، همچنین توجیه قیمت محصول و رقابت پذیری محصول در بازار مد نظر قرار میگیرد.

شرایط و ضوابط شرکت در برنامه:

1- دارا بودن یکی از مجوزهای صادره از معاونت صنایع دستی
2- تکمیل فرمهای مربوطه که از طریق معاونت های استانی در زمان مقرر توزیع می گردد.
3- تصویر رنگی از مراحل تولید کار
4- ارائه اثر و مدارک مربوطه به معاونت های استانی در زمانهای مقرر اعلام شده از سوی معاونت های صنایع دستی و هنرهای سنتی در هر استان

کفش چرمی دست دوز  با نقاشی روی چرم، دارای نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی 1394،  اثر رعنا کلباسی، برند کلباسی

جعبه طلاکوبی شده، دارای نشان ملی  مرغوبیت صنایع دستی 1394، اثر عبدالقیوم بیانی، برند شرافت بیانی

نقاشی روی جعبه استخوانی، دارای نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی 1394، اثر محسن غلامی مهیاری، برند محسن غلامی

پیکسل پاپیه ماشه با طرح فرشته، دارای نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی 1394، اثر نرگس کریمی، برند مهربانوسفره قلمکار، دارای نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی 1394، اثر مرتضی جعفری، برند ایده آل

پارچه قلمکار، دارای نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی 1394، اثر علی جعفری، برند علی جعفریتنگ فیروزه کوبی، دارای نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی 1394، اثر احسان کابلی، برند هزار دستان سپاهان

کوله پشتی چرمی، دارای نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی 1394، اثر میلاد کنعانی، برند چرم ایواکیف دستی چرمی، دارای نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی 1394، اثر مریم ترکابادی، برند چرم ایوا

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “درباره نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی

  1. پژمان زرین منش گفت:

    این نوع حرکت ها وکارهای تولید شده خوبه وقابل تقدیر. اما آیا درمورد طراحی سنتی ونقوش وهنرهای تجسمی هم اعمال می شود واگر اعمال می شود اطلاع رسانی کنید. با تشکر پژمان زرین منش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *