مجله هنری شیک آرت

چطوری از سیاه شدن زیورآلات نقره جلوگیری کنیم؟؟

چطوری از سیاه شدن زیورآلات نقره جلوگیری کنیم؟؟

چطوری از سیاه شدن زیورآلات نقره جلوگیری کنیم؟؟

سلام دوستان عزیز، من حدیث هستم و طبق روال دوشنبه های سایت امروز براتون درمورد اینکه چطوری از سیاه شدن زیورآلات نقره جلوگیری کنیم و بهتر نگهداری کنیم میگم… امید که براتون مفید و کاربردی باشه.

چطوری از سیاه شدن زیورآلات نقره جلوگیری کنیم؟

ممکنه که تا حالا برای خرید زیورآلات نقره بسیار دچار شک شده باشید و یا در بیشتر مواقع به خاطر زیاده گویی فروشنده خرید کرده اید و بعد پشیمان شده باشید و یا اینکه فروشندگان از کالای خود بسیار تعریف و تضمین می کنند که این امر بیشتر باعث سردرگمی خریدار می شود.

استفاده از نقره از قدیم بسیار رواج داشته و به علت شکل پذیری راحت و نرم بودن آن در بسیاری از موارد مثل: لیوان،سینی، زیورآلات و…. استفاده می شد.

نقره خالص نقره ای است که عیار آن 99/9 باشد ولی به علت اینکه نقره خالص بسیار نرم است و نمیتوان به راحتی با آن چیزی ساخت مقدار کمی برنج یا مس به آن اضافه میکنند تا کمی از آن حالت خارج شود و عیار آن به 925 برسد تا چکش خوار شود و بتوانند با آن زیورآلات بسازنند.

نقره ای که در ساخت زیورآلات و جواهرات  استفاده می شود نقره استرلینگ است که ترکیبی از نقره و مس است،تا مقاوت نقره بالا برود و ثبات رنگ بهتری نیز پیدا کند.بعد از ساخت زیورآلات نقره آن را با لایه نازکی از رادیوم یا طلا آبکاری و روکش می کنند.

در بیشتر مواقع می بینیم که بعد از مدتی نقره کدر یا سیاه شده است،حلا چطوری از سیاه شدن زیورآلات نقره جلوگیری کنیم؟؟

عواملی که باعث کدر شدن یا به اصطلاح شیاه شدن نقره میشود عبارت اند از:اسیدی بودن عرق بدن،در مجاورت طولانی مدت با هوا،یا برخورد با مواد آرایشی و بهداشتی و شیمایی،مواد اسیدی مثل وایتکس است.

از خاصیتهای نقره اکسیده شدن در مجاورت هوا و جذب عرق کثیف بدن می باشد، اصولا فلز نقره یک ضدعفونی کننده برای بدن محسوب میشود.

شاید شما هم انگشتر یا دستبند یا زنجیر نقره خرید کرده اید و بعد از مدتی این زیورآلات سیاه شده اند و تغییر رنگ داده و درخشندگی آن مثل روز اول نیست. این امر بسیار طبیعی است و اصلا جای نگرانی ندارد.

برای تمیز کردن زیورآلات یا ظروف نقره سراغ جوشاندن در سکه و کشیدن روی فرش و از این قبیل کارها نروید، این کارها دیگر  منسوخ شده است و جدا از وقت گیر بودن در عیار نقره تاثیر منفی میگذارد و جنس نقره را ضعیف میکند.

روش نگهداری نقره و استفاده مادام العمر ازآن  بسیار ساده است که در اینجا چند روش مختصر برایتان می گویم.

روش اول:

برای حفظ و ثبات درخشندگی زیورآلات مثل: طلا، نقره و بدلیجات باید از برخورد مستقیم با مواد اسیدی مثل: عطر و ادکلن به آنها خودداری کرد.

مثلا وقتی که می خواهید از گردنبند یا سینه ریز استفاده کنید، اول ادکلن را به بدن یا لباس اسپری کنید و سپس از گردنبند استفاده کنید.

همچنین بعد از استفاده طولانی مدت از زیورآلات ، با دستمال تمیز و نرم و مرطوب شده به آب ، جواهرات را تمیز کرده و در جعبه مخصوص خود قرار دهید. عرق بدن به علت اسیدی بودن اگر به طور طولانی مدت بر روی زیورآلات باقی بماند و پاک نشود باعث کم شدن درخشندگی طلاجات ، نقره جات و بدلیجات میشود.

روش دوم:

دومین راه که بسیار ساده و کم خرج است  تهیه محلول نقره پاک کن به همراه دستمال مخصوص میباشد که  با این محلول و دستمال به راحتی نقره و حتی طلاهای خود را ظرف چند ثانیه تمیز و براق کنید.

چطوری از سیاه شدن زیورآلات نقره جلوگیری کنیم؟

روش سوم:

سومین راه این است که نقره های خود را برای آبکاری و پولیش کاری به متخصص این کار بسپارید، البته این کار بیشتر برای نقره هایی که سبک جواهرات هستند استفاده میشود در حالی که نقره های سیاه قلم را خودتان میتوانید به راحتی با محلول نقره پاک کن شسته و تمیز کنید.

به این نکته توجه کنید که ، نقره به خودی خود رنگی سفید دارد و منظور از سیاه شدن نقره در بین مردم، از دست دادن درخشندگی اولیه خود میباشد که طبق  توضیحات به راحتی میتواناز سیاه شدن زیورآلات نقره و حتی طلا جلوگیری کرد و مثل روز اول براق کرد.

این مقاله در این دوشنبه هم تموم شد

تا دوشنبه دیگه ….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *